La utopia russa de Tom Stoppard ariba al Teatre Lliure


L'admiració de Tom Stoppard pels autors de teatre russos és reverencial. "Quan veus L'hort dels cirerers et fas petit, petit", deia en una entrevista. Tot i que ell és d'orígen txecoslovac, està empeltat de la tradició teatral anglesa, on es va instal·lar el 1946, i no considera que tingui res en comú amb els totèmics Txèkhov, Tolstoi o Dostoievski. Per això, el seu somni era escriure una obra russa. La costa de la utopia és el resultat d'endinsar-se en la història de Rússia del segle XX a través dels Pensadors russos d'Isaiah Berlin. Va estar cinc anys escrivint una obra que es desplega al llarg de vuit hores en tres peces: ViatgeNaufragi i Salvament –obres que es poden veure per separat de dilluns a divendres al Teatre Lliure o totes seguides dissabte, de 4 de la tarda a les 2 de la nit. El protagonista és Aleksandr Herzen (revolucionari rus que preconava la 'revolució utòpica pagesa') i personalitats del seu entorn com Bakunin, Belinski, Turguénev, amb els qui manté un combat d'idees que va des del 1833 fins al 1868, del naixement de les aspiracions revolucionàries, la Revolució de 1848 i l'evolució del fervor revolucionari.       
El Lliure enceta temporada teatral amb un espectacle que Lluí Pasqual confessa que tots els directors tenen a la llista de coses que els agradaria fer. "Inaugura el segle XXI", explica. Tot i que es basa en personatges de la història russa, tots reals, és un text que parla de "la necessitat de tenir utopies, tot i que siguin impossibles", ha dit aquest dilluns a la presentació del muntatge Aleksei Borodín. El director està al capdavant del Teatre Rus Acadèmic de Moscou des de fa 25 anys, un centre amb una companyia estable de 80 actors que interpreten un cop al mes aquest llarg muntatge, estrenat fa 4 anys. A Barcelona la companyia hi estarà només 4 dies, subvencionat pel Ministeri de Cultura de la Federació Russa.
Font: Laura Serra (www.ara.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario