Aixoplucs per evitar el xàfec
Font: J.B. (elpuntavui.cat)
És significatiu l'increment de línies de col·laboració que han obert teatres i festivals per donar cobertura als projectes més prims i embrionaris. També és notable l'augment del nombre de candidatures que aspiren a aquests aixoplucs. L'ajuda arriba abans perquè l'espectacle es pugui produir. És un vot de confiança necessari per donar visibilitat a nous creadors que, a la dificultat sistemàtica de trobar teatre a Barcelona, hi han d'afegir ara les estretors per estrenar la seva proposta escènica.
El Teatre Lliure és el que ha obert aquesta temporada una política més clara. A l'Espai Lliure, on segons el contracte programa no poden invertir en produccions (des de la reobertura del Lliure de Gràcia), han decidit cedir-lo a companyies que es garanteixin la seva viabilitat a partir de la venda d'entrades. També l'Ateneu Barcelonès ha volgut recuperar la seva implicació amb els compositors amb un programa de residents 2012/13. Volien fer-ho amb un limitat cartell i han acabat amb vuit grups. Els donen l'oportunitat d'assajar i també d'actuar. Ells accepten el risc d'anar a taquillatge i de forçar la màquina per aconseguir bones ocupacions. Llegeixen l'oportunitat perquè alguns, abans, necessitaven llogar un auditori i ara se l'estalviaran. La desaparició de les gires, i per tant de les contractacions, ha fet que es consideri anar a taquillatge, si més no, provisionalment.
La Beca Desperta de la Nau Ivanow ha batut rècords en la seva tercera convocatòria. L'equip de la Ivanow es compromet amb la companyia que presenta el projecte guanyador a cedir-li setmanes d'assaig de franc i li dóna oportunitats per a l'estrena. Enguany, el guanyador ha estat el projecte El gran despropòsit. La previsió és que es podria estrenar cap a finals de febrer.
Per la seva banda, la sisena edició del Quim Masó va presentar el projecte guanyador dins del Temporada Alta, Victoria Falls. En aquesta ocasió no necessàriament es premia una obra de nova fornada, sinó el plantejament de producció. Tot i que en circumstàncies habituals ja se n'hauria d'haver presentat la setena edició, s'endarrerirà fins al mes de gener. Es compta que s'augmentaran els 30.000 euros d'ajuda (que aporten les institucions implicades). Guanyar aquest premi garanteix també fer l'estrena a Temporada Alta i tenir presència dins del cartell del Festival Grec de Barcelona.
Més enllà de premis per a projectes, hi ha un altre tipus de crida que cada cop té més tirada: els festivals (Temporada Alta, però també Grec i la Mostra d'Igualada) exposen programadors potencials, els espectacles dels quals es preparen per a pròximes edicions. Els festivals de Salt/Girona i de Barcelona presenten projectes que tenen previst incorporar en el seu cartell pròximament. A Igualada, en canvi, s'ofereix l'oportunitat de donar-lo a conèixer per buscar padrins, però no garanteixen que s'incorpori en el cartell següent.
Nous temps
Anar a taquillatge ha passat a ser una opció vàlida. Fins al punt de mirar de completar-ho amb audicions pedagògiques prèvies a escoles, casals d'avis o allà on hi hagi públic potencial. L'únic compromís municipal és garantir que assistiran cent persones al concert de música clàssica, a un preu de 10 euros. Això garanteix una taquilla mínima i també la recerca de públic nou. També grups com La Mentidera Teatre plantegen teatre fora de les sales (Mgogoro) perquè no hi hagi excusa a l'hora de convidar-los.
No hay comentarios:
Publicar un comentario