La Muntaner recrea un amor lèsbic al París de Picasso
Estrenat el 2003 a la desapareguda sala Artenbrut, a partir de l'obra de Win Wells (Arkansas, EUA, 1935-1983), l'espectacle torna a la cartellera per l'interès de les intèrprets, que van voler tornar a ficar-se en la pell d'aquelles "dones modernes i rares, en el sentit més atractiu i ampli de la paraula", segons les defineix Costa. "Ara les actrius tenen una edat més acostada a la dels seus personatges", afegeix el director, que recorda "la bona repercussió de públic i crítica" que va tenir al seu dia el muntatge, que ara es representarà fins al 10 de juliol.
Juntes fins a la mort
L'idil·li de Stein i Toklas es va allargar més d'un quart de segle, des que es van conèixer el 1907 fins a la mort de l'adinerada escriptora i poeta, el 1946. Totes dues d'origen jueu, van sobreviure a les dues guerres mundials, al règim nazi del qual es van negar a fugir, però el càncer va truncar la seva felicitat. "L'obra és una comèdia que reflecteix l'alegria de viure que tenien, la gran comunió que hi havia entre elles, la seva química", sosté Pàmpols. "Reien molt, encara que també tenien les seves disputes i discrepàncies. Toklas era lletjota i no es depilava, com Frida Kahlo".
Una carta enviada per Toklas a Picasso, en què li comunica la mort de la seva estimada, obre la funció. Després els flashbacks esquitxen la dramatúrgia per pintar, a més de la relació lèsbica, un "retrat de la societat cultural de l'època", explica Costa. Sobre l'escenari, una taula i una butaca d'on pengen els peus de Stein.
Una rosa és una rosa
Stein i el seu germà Leo es van instal·lar a París el 1903 i van començar a col·leccionar teles de genis, molts per descobrir. Ella mateixa va ser retratada per Picasso en un quadro que va llegar al Metropolitan de Nova York. La seva carrera literària va despuntar amb Ser norteamericanos i va aconseguir gran notorietat el 1933 amb l'Autobiografía de Alice B. Toklas, que la va dur de gira pels EUA. El seu estil va deixar empremta per les repeticions de paraules en un intent d'extrapolar a les lletres el cubisme pictòric. "Una rosa és una rosa és una rosa" (del poema Sacred Emily) és la seva frase més recordada.
Font: Imma Fernández (www.elperiodico.cat)
No hay comentarios:
Publicar un comentario