Jocs d'acrobàcies

La celebració, a partir de dijous vinent, del Festival Internacional de Circ Castell de Figueres, ha animat el Museu del Joguet de Catalunya a Figueres a rescatar dels fons de reserva les peces que tenen relació amb aquest món, i com sempre que el museu remena a la seva capsa de joguets, hi ha trobat una abundància inesperada de tresors: acròbates de cartró, pallassos de llauna, feres domesticades, aguerrits domadors, envelats retallables, mags, trapezistes, funambulistes, homes forçuts, equilibristes amb xanques, micos amb barret de grum muntats àgilment en bicicletes, amazones i capgrossos.
Somnis de circ, l'exposició temporal que presenta fins al 22 d'abril, permet fer un viatge als orígens d'aquest espectacle de creació total que, nascut a l'Anglaterra de principis del segle XVIII, va convertir-se en el tombant del XIX al XX en un fructífer camp de proves per a la creació artística i la felicitat de l'esperit. És també en aquest moment, considerat l'edat d'or del circ, que sorgeixen les primeres grans troupes als Estats Units, com les dels Ringling Bros, els Barnum & Bailey i la més mítica de totes, la de Buffalo Bill, però també quan els fabricants de joguets comencen a adonar-se del potencial plàstic d'aquells números insòlits, dels vestits de lluentons i de la prolixitat colorista dels maquillatges per llançar al mercat les seves primeres invencions.
Algunes d'aquelles peces són ja tan llegendàries com el meravellós circ Médrano que va inspirar Picasso: els acròbates de Crandall i el Humpty Dumpty Circus, el Cirque Athlètique, els pallassos Ramper, el circ Kronos o els més recents i tot, d'Airgam o de Famobil. La majoria de joguets eren fets amb llauna litografiada, cartró o fusta, abans que s'estengués l'ús del plàstic, i algunes poden considerar-se petites meravelles, com una cinta de zoòtrop d'Enric Rais de 1900 que mostra dos acròbates en ple exercici, un inquietant pallasso de drap fabricat per F. Moreneo a Catalunya el 1920, uns altres de fusta pertanyents a un dels Cirque Athlètique que comercialitzava Agapit Borràs a Mataró l'any 1915, els deliciosos personatges del Circus K creats per Lluís Marsans el 1950, un malabarista de llauna també dels cinquanta procedent del Japó, o un retallable de l'Estamperia Paluzie de Barcelona de 1920 que representa diversos artistes del circ eqüestre.
Font: Eva Vàzquez (www.elpuntavui.cat)

No hay comentarios:

Publicar un comentario