BÉLA BARTÓK: EXILI A NOVA YORK
DRAMATÚRGIA i DIRECCIÓ: ÀLEX MAÑAS
INTÈRPRETS: ROSA RENOM i LLUÍS MARCO
INTERPRETACIÓ MUSICAL: ORIOL ALGUERÓ i SERGI ALPISTE
AUDIOVISUAL: BLAI TOMÀS
DURADA: 85min
PRODUCCIÓ: GREC 2013 FESTIVAL DE BARCELONA i ESZENA PROJECTES CULTURALS
ESPAI LLIURE
Anar a veure un muntatge i trobar-se un concert de violins més lectura dramatitzada sorprèn. No era l'esperat. Fins i tot a la persona que ha comprat l'entrada pot sentir-se malament (no és que tinguin uns preus gaire assequibles). S'ha d'explicar o s'hauria d'explicar que no van a veure un espectacle muntat.
Els actors i els músics estan el 98% del seu temps a escena asseguts, llegint la carta. A través d'ella descobrint tota la vida de Béla Bartók i a la vegada serveix com un repàs a la història de la primera meitat del segle XX.
Per la posada en escena s'ha optat per una gran pantalla de fons on van passant una sèrie d'imatges que ens traslladen a l'època narrada. El so dels violins interpretant 44 duos per dos violins de Béla Bartók completen el quadre.
L'interpretació de la Rosa Renom i del Lluís Marco queda deslluïda per l'estatisme de la posada en escena. Molt bé, ens hem adonat que és una lectura dramatitzada però no cal mantenir els actors durant l'hora i mitja asseguts amb el faristol davant i només llegint. És un text el suficientment interessant i ple de matisos com per poder-se interpretar més enllà d'una cadira.
Pels amants de la música de clàssica gaudiran amb els dos intèrprets musicals. També s'ha de destacar la figura d'un compositor no gaire conegut. Béla Bartók: exili a Nova York s'ha quedat a mig camí entre el que podia haver estat un muntatge audiovisualment brillant i intel·lentualment culte. La posada en escena li fa un flaco favor que no permet a l'espectacle passar del simple aprovat pels pèls.
Ho lamento per tu però Bela Bartok no és un compositor poc conegut. Confondre el desconeixement propi amb la més estricta ignorància desqualifica el que s'escriu en aquest bloc
ResponderEliminar