Quan la companyia islandesa Vesturport va estrenar a DublÃn l'espectacle Metamorphosis , en ple col·lapse econòmic, el diari The Irish Times va plantar una fotografia del seu espectacle a la portada amb el titular: "Aixà és com se sent un irlandès avui". De cap per avall. El personatge protagonista de l'obra de Kafka, Gregor Samsa, l'home que es transforma en un insecte, penja del sostre i de les parets de casa seva, en aquesta adaptació escènica. "Pot ser una metà fora de moltes coses", afirmava ahir, en la presentació de l'espectacle, l'actor i coautor de l'obra GÃsli Örn Gardarsson. Potser per això té més sentit que mai que la programi el festival Grec, en una de les seves grans apostes internacionals, d'avui al 7 de juliol al Teatre Lliure. No en va, el protagonista, que al relat original publicat el 1915 era un viatjant, aquà és un banquer.
A Metamorphosis , la fisicalitat i el text tenen el mateix pes. Fins i tot el moviment guia la paraula. L'adaptació dramatúrgica i l'escenografia a dos nivells -la terrenal i el niu per on es mou l'home-insecte- es van anar creant alhora. "VolÃem un espectacle explosiu fÃsicament, emocionalment i intel·lectualment", explicava ahir l'altre coautor de l'obra, David Farr. És el director artÃstic del teatre Lyric Hammersmith de Londres, especialitzat en teatre visual a partir d'adaptacions dels clà ssics. Van descobrir els Vesturport després que la companyia hi actués amb una versió de Romeu i Julieta . I van connectar.
Vesturport es va fundar el 2001 a ReykjavÃk, quan un grup d'una dotzena d'actors va llogar una central de transformació energètica per fer-hi un teatre. "No ens agradava el teatre islandès. Ens semblava que era sempre la mateixa obra amb diferents tÃtols. I en comptes de queixar-nos, vam decidir fer el nostre teatre", explicava Gardarsson. En pocs anys van fer el salt internacional i el 2011 es van endur el Premi Europeu de noves realitats teatrals.
L'ocell que no pot escapar
L'angoixant transformació que pateix l'única persona que aporta ingressos a la famÃlia és una tragèdia domèstica i una metà fora de les relacions humanes, del poder i de les reaccions extremes. L'home, que un bon dia muta en una bèstia voladora, deixa d'encaixar en la societat i la famÃlia, que va de la incomprensió a la repulsió i l'aïllament. L'espectacle no juga amb la primera persona, sinó que el punt de vista és més allunyat, el de la germana.
L'espectador tindrà una vista aèria de Gregor Samsa. "És evident que alguna cosa no funciona, per ell. Però no sap exactament què. No s'adona de què està malament. No sóc un insecte ni sóc normal", explica l'actor protagonista. "VolÃem una cosa que fos impossible de fer fÃsicament. És el més difÃcil que he fet a la meva vida -deia ahir Gardarsson, que és campió de gimnà stica amb la selecció nacional del seu paÃs-. L'endemà em sento com si m'hagués passat un tren per sobre".
La música evocadora de Nick Cave i Warren Ellis, de The Bad Seeds, que prà cticament no deixa ni un silenci en l'espectacle, condensa el drama de l'obra i alhora fa contrastar la bellesa amb l'horror de trobar el món, un bon dia, capgirat.
Font: Laura Serra (www.ara.cat)
No hay comentarios:
Publicar un comentario