El director del Festival Grec, Ramon Simó, busca coproductors per als espectacles capdavanters de l'edició del 2013. Aprofitant la visita d'un centenar de programadors a la cita del Come & See, Simó va desgranar, divendres al matÃ, produccions que ja estan dins del calendari del 2013 per estudiar la possibilitat de vinculacions amb altres festivals o teatres d'arreu del món. Si durant el mandat al Grec de Ricardo Szwarcer (2007-2011) es va provar sort amb l'estructura fixa de Kadmos –que vinculava els festivals d'estiu d'Avinyó, Turquia, Grècia i Barcelona–, ara Simó planteja solucions puntuals.
LluÃs Danés proposa el seu tercer espectacle de “teatre visual”. Wasteland tindrà novament la música de LluÃs Llach. Però, a diferència de Tranuites circus (TNC, 2007), en què el cantant va participar en directe, Llach signarà la música original i després se'n farà una adaptació, tal com va passar a Llits (TNC, 2009). Danés traça un espectacle en què des de l'estètica es defensi l'ètica: “És la nostra obligació.” L'actor de circ Manolo Alcántara (Plecs, 2010) conviurà en un abocador amb uns titelles de mida natural, construïts amb ferralla.
Àlex Rigola planteja l'espectacle musical Bingo, que es forjarà amb cançons de la dècada dels seixanta, de les easy songs angleses, a les cobles i boleros que es cantaven en aquella època a l'Estat espanyol. L'exdirector del Lliure (2004-2011) ja fa un any que cerca la manera de recuperar aquests temes per a l'actualitat. Rigola, defensor contra el que pugui semblar d'entrada d'aquestes cançons romà ntiques, cantades a cappella (“són una meravella”), vol confrontar la seva musicalitat amb “els temps econòmics” actuals. “Els deu actors cantants expressaran teories econòmiques, des d'Adam Smith a Keynes”, segosn Rigola, en un espai onÃric, de somni. Aquest serà el seu setè tÃtol al Grec. Va ser grà cies als seus dos primers treballs Titus Andronicus i Woyzeck que va convertir-se en candidat a director del Lliure i va obtenir el cà rrec. I també l'adaptació de l'obra pòstuma de Bolaño, 2666, va significar un reconeixement internacional.
Els Comediants preparen un espectacle de carrer amb tres accions diferents. S'inspiren en les boles de neu, tÃpiques com a souvenir. Hi haurà tres bombolles, situades a prop les unes de les altres, que evocaran la soledat d'un excèntric (en clau de clown), la parella (dansa i música com a elements principals) i tres personatges que van a la recerca del sol (jugaran amb el món mà gic del teatre). Les bombolles faran sessions diferents adaptades al públics de cada franja horà ria (matÃ, tarda, nit) i, en els intervals, l'estructura romandrà com a instal·lació. Joan Font va explicar que, grà cies a la seva estructura, l'acció de carrer no depèn de les inclemències meteorològiques.
El director i dramaturg Albert Mestres (“una de les veus més singulars de la literatura”, segons va definir Simó) proposa una acció de “teatre total”. Pretén fer confluir teatre, música i dansa a l'escenari per arribar a un format “proper a l'òpera”. En escena, vuit actors interpretaran fragments de personatges èpics (Aquil·les, Prometeus, etc.) però, en comptes de centrar novament el conflicte entre la pau i la guerra, discutiran sobre els valors de la mortalitat i la immortalitat, i la identitat i la transformació d'una comunitat. També es buscarà la interrelació amb un ampli cos de ball i la música en directe. L'estupor té, per ara, la fitxa artÃstica oberta. Per exemple, cal triar compositor per acordar interessos amb altres festivals.
La Central del Circ signarà un treball de circ contemporani pel Grec 2013. D'entrada, el seu director, Johnny Torres, preveu un grup d'artistes intergeneracional que faci una obra pensada per a pista de circ però que es pugui adaptar també a la italiana. Com a espai escènic disposarà d'uns troncs de fusta, quasi totèmics. Piero Steiner i Ernesto Collado també preparen un treball entre el clown i el circ, Constructivo, que provocarà un viatge emocional.
L'escola Eòlia ha trobat ja la implicació d'escoles de teatre superior de Montpeller i Barcelona per construir BMB amb l'alumnat de l'última promoció. S'estrenarà a Montpeller i ja té dates pel Grec, evidentment, i BerlÃn. Serà un treball d'una trentena d'actors que interpretaran tres peces, totes inspirades en l'efecte de la crisi en la joventut de cada ciutat. També s'hi involucraran directors i dramaturgs joves. Catalunya hi aportarà el text de Victòria Szpunberg i la direcció de Glòria Balañà (totes dues van realitzar La marca preferida de las hermanas Clausman).
Per acabar, una peça de teatre comunitari: 100 artistes (professionals i voluntaris) hauran de respondre preguntes universals. La intenció és que, a més del Grec, també se signin projectes paral·lels a altres ciutats. El moviment i la dansa completaran un programa que alternarà el drama i la tragèdia.
Font: Jordi Bordes (www.elpuntavui.cat)
No hay comentarios:
Publicar un comentario