“El teatre musical és un gènere que m'estimo molt i, en aquest à mbit, em sento especialment satisfeta d'alguns projectes com ara Casem-nos una mica, que vam coproduir el 1993 amb Pep Anton Muñoz i que va ser la primera adaptació d'una obra de Stephen Sondheim a l'Estat espanyol. Vam rebre el Premi de la CrÃtica, però pel que fa a públic no vam tenir la repercussió que esperà vem.” Ho explica Nina, artista de llarga trajectòria –el 2013 celebrarà els seus 30 anys de professió–, barcelonina de naixement i lloretenca d'adopció, que ha estat pionera del nou teatre musical a Catalunya i, com a pionera, ha viscut els pitjors i els millors moments del gènere, aquests últims representats numèricament per les 2.081 representacions de Mamma mia! en què ha participat com a protagonista principal.
Ara, Nina homenatja el teatre musical en un espectacle titulat De Broadway al Paral·lel: un projecte de l'Orquestra de Cadaqués que demà divendres arriba a la sala simfònica de l'Auditori de Girona (21 h, entrades de 30, 40 i 45 euros). Es tracta d'un concert en què Nina, acompanyada d'un ensemble de l'Orquestra de Cadaqués –que inicia amb aquest concert un cicle de programació estable a l'Auditori de Girona–, interpreta una quinzena de cançons extretes de musicals com ara West Side story, de Leonard Bernstein i Stephen Sondheim; Shall we dance?, de George i Ira Gershwin; Man of la Mancha, de Mitch Leigh i Joe Darion; Les Misérables, de Claude-Michel Schönberg i Alain Boublil, i Cabaret, de John Kander i Fred Ebb. Durant el concert, Nina també fa altres incursions en el llegat del seu admirat Sondheim, com a compositor i com a lletrista, a través d'obres com ara A little night music, Gypsy i Company. Alguns temes apareixen en la seva versió original en anglès i d'altres se n'ha triat l'adaptació al català . L'any vinent està previst que la gira continuï per la resta de l'Estat espanyol.
I el Paral·lel? Apareix bà sicament en la recta final de l'espectacle, amb tres temes de Flor de nit, el musical que Albert Guinovart i Manuel Vázquez Montalbán van crear per a Dagoll Dagom. “Això va ser idea meva: volia remarcar que aquà també tenim un gran autor de teatre musical, Albert Guinovart, amb tÃtols com ara Mar i cel i Flor de nit, que és la meva favorita. No només a Broadway es fan coses fantà stiques”, explica Nina, que en aquest espectacle aprofita les pauses entre cançó i cançó per contextualitzar una mica cada cançó i fer també cinc cèntims de les obres originals i dels seus autors, amb voluntat de fer una mica de pedagogia sobre el teatre musical.
Per a l'actual fenomen del musical a Catalunya, després de tants anys de picar pedra, Nina té una explicació “molt fà cil”: “El gènere del musical no pertany a la nostra tradició i, per tant, primer feia falta una feina de fidelització del públic, que no es fa en dos dies. I algunes empreses privades d'han entestat a fer musicals amb una imprescindible visió de negoci. Un efecte positiu és que s'han obert força escoles que ofereixen una formació multidisciplinà ria de l'actor, també en aspectes com el cant i el ball.”
A més de la gira estatal d'aquest espectacle, l'any vinent Nina vol continuar col·laborant amb el grup Port-Bo en el seu projecte compartit de cançons de taverna i, sobretot, vol continuar formant-se i començar a preparar el seu 30è aniversari d'ofici.
Font: Xavier Castillón (www.elpuntavui.cat)
No hay comentarios:
Publicar un comentario